Ruch Rozwijający
Zajęcia ruchowe dzieci w Przedszkolu Nr 14
Zajęcia ruchowe wzbogacane są muzyką i ćwiczeniami ruchu rozwijającego opracowanymi przez Weronikę Sherborne. Ćwiczenia te wspomagają rozwój psychoruchowy dziecka i mogą stanowić terapię zaburzeń tego rozwoju. Oparte są na naturalnych potrzebach dziecka, zaspokajanych w kontakcie z innymi dziećmi. Przydatne są dla dzieci z zaburzeniami intelektualnymi, motorycznymi, emocjonalnymi i trudnościami w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Dodatkowo zajęcia uzupełniane są ćwiczeniami z Dennisona i integracji sensorycznej. Wpływają one korzystnie na rozwój równowagi , koordynacji , płynnego i zsynchronizowanego działania niezbędnego do precyzyjnych ruchów ręki, w tym grafomotoryki, oraz kształtowanie prawidłowości w zakresie dużej motoryki.
Włączenie tych trzech metod podyktowane jest chęcią wzbogacenia i urozmaicenia zajęć oraz przekonaniem ,że dla dziecka podstawową formą działania jest aktywność ruchowa, która stymuluje jego rozwój psychofizyczny.
W efekcie przyczyni się do rozwoju sprawności w zakresie przygotowania do przyszłej nauki szkolnej jego ciała jak i umysłu.
Z zakresu ruchu rozwijającego – W. Sherborne
Zabawy relacyjne, które mają pomóc dziecku w poznaniu innych i nauczeniu się aktywnego twórczego życia.
W programie zajęć wykorzystane są takie kategorie ruchu jak :
- ruch prowadzący do poznania własnego ciała
- ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem
- ruch wiodący do wytworzenia związku z drugim człowiekiem
- ruch prowadzący do współdziałania w grupie
- ruch kreatywny
Z zakresu Gimnastyki Mózgu P. Dennisona
Proste , bezpieczne i naturalne ćwiczenia ruchowe , które zwiększą umiejętność uczenia się całym mózgiem.
W programie został dokonany podział ćwiczeń na następujące grupy:
- ćwiczenia rozciągające mięśnie ciała
- ćwiczenia energetyzujące ciało
- ćwiczenia pogłębiające.
Z zakresu Integracji Sensorycznej- J. Ayres
Oddziaływania profilaktyczne które odnoszą się do :
-utrwalania znajomości schematu ciała
-rozwijania obustronnej koordynacji ciała
-stymulacji zmysłu równowagi
-poprawiania planowania motorycznego
-ćwiczenia umiejętności przekraczania linii środkowej ciała