Jesienny bieg krasnali
Dzieci z naszego przedszkola przez cały rok szkolny 2017-18 realizowały zadania z projektu rozwojowego z obszaru edukacji matematycznej: pt „ Matematyczna Planeta” - w ramach Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych.
Dzięki otrzymaniu dotacji na realizację w/w projektu zakupiono różnorodne pomoce dydaktyczne uatrakcyjniające zajęcia i pozwalające nam na ciekawą realizację podjętych działań. W ramach projektu zrealizowano szereg działań opartych na bezpośrednich doświadczeniach dzieci jak np. cykl dodatkowych zajęć matematycznych, tzw.: Mat-planeta”, warsztaty i zajęcia otwarte dla rodziców pod hasłem: Rodzinna matematyka. Dzieci ze starszych grup, miały okazję wziąć udział w wewnątrz przedszkolnym konkursie matematycznym. Odbył się także Piknik rodzinny z cyklu „Baw się z mamą, baw się z tatą”, podczas którego przeprowadzono mnóstwo rodzinnych gier i zabaw z elementami matematyki.
Mając świadomość, że dzieci najchętniej i najefektywniej uczą się bawiąc, nasze matematyczne działania przyjęły formę nauki przez zabawę, dzięki której możliwe było osiągnięcie zaplanowanych celów.
Poprzez gry i zabawy matematyczne, ciekawe zadania rozwijające logiczne myślenie oraz gry logiczne wprowadzałyśmy dzieci w świat matematyki.
Nasze przedszkolaki same sprawdzają, ważą, mierzą, przeliczają, porównują, dzięki czemu w łatwy i interesujący sposób, a co najważniejsze z radością nabywają wiedzę matematyczną. Mali konstruktorzy budując z różnorodnych zestawów klocków edukacyjnych rozwijają wyobraźnię przestrzenną, a liczne zabawy, gry i ćwiczenia ruchowe rozwijają orientację przestrzenną.
Staramy się, aby stawiane zadania były interesujące, a ich wykonanie sprawiało radość. Oczywiście ich poziom i stopień trudności zawsze dostosowujemy do możliwości dziecka.
Głównym zamiarem realizacji projektu było podniesienie poziomu kompetencji matematyczno – logicznych dzieci, rozwój logicznego myślenia, wykształcenie umiejętności posługiwania się pojęciami matematycznymi. Przedszkolaki miały okazję zobaczyć jak w ciekawy sposób można bawić się matematyką, a przy tym uczyć się, zdobywać nowe umiejętności, rozwijać matematyczną wyobraźnię.
Zwieńczeniem projektu była gra matematyczna, z udziałem zaproszonych uczniów z klasy „ 0” z pobliskiej Szkoły Podstawowej.
Podczas „Matematycznego Jesiennego Biegu Krasnali” dzieci podsumowały i sprawdziły swoją wiedzę matematyczną. Dodatkową motywację, w rozwiązywaniu zagadek, stanowiły punkty, które dzieci gromadziły na swoich indywidualnych kartach punktowych, pokonując trasę z zadaniami:
- LEŚNY LABIRYNT Z KRASNALEM - podczas, którego dzieci wykazywały się umiejętnościami z zakresu orientacji przestrzennej, poruszając się po leśnych ścieżkach w określonych kierunkach.
- JESIENNY DESZCZ - dzieciaki liczyły i układały krople deszczu, rozkodowując instrukcję, o ile kropel mniej lub więcej.
- SZALE I KORALE DLA KRASNALI - tu powstawały kompozycje z materiału przyrodniczego, w określonym, powtarzającym się rytmie.
- DOMY NA ZIMĘ - były zadaniem, gdzie należało rozkodować rodzaj klocków lego i zgodnie z instrukcją zbudować z nich dom, o określonej ilości pięter, oznaczając to właściwą cyfrą.
- JESIENNE LIŚCIE ROZWIAŁ WIATR - oczywiście wg określonego kodu, który mali matematycy rozwiązywali i zgodnie z odpowiedzią rozmieszczali na drabinkach kolorowe liście.
- JESIENNY TORT DLA KRASNALI - powstawał z pięciu pasków, różnej długości, którą dzieci porównywały i przyklejały na kartkę, tworząc piętrowy tort.
- ZAPASY DLA WIEWIÓREK - zadanie polegało na tworzeniu równowagi z określonej ilości i rodzaju klocków z materiałem przyrodniczym.
- JESIENNY DYWAN - dzieci współpracując ze sobą, układały różne kształty wg wzoru.
Rozwiązując zadania i zagadki matematyczne dzieci dobrze się bawiły a jednocześnie kształtowały swoją odporność emocjonalną, która jak wiadomo, jest niezbędnym składnikiem w osiągnięciu dojrzałości szkolnej.
Podejmując się zadania stworzyłyśmy dzieciom możliwość gromadzenia doświadczeń związanych z pojęciami logicznymi, polubienia i tym samym zrozumienia matematyki. Umiejętności, jakie dziecko zdobywa od najmłodszych lat poprzez zabawę, pomogą mu w przyszłości w codziennym życiu oraz w zmaganiach szkolnych, bowiem gry i zabawy matematyczne mają także duże znaczenie w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym przy realizacji wielu zadań dydaktycznych i wychowawczych.